… vi ville have flere besøgende på SMK.
Kunde:
Vi valgte Statens Museum for Kunst/SMK som kunde til vores bachelor projekt. SMK har et særligt ansvar for at være med til at udvikle hele museumsområdet i Danmark.
Ambition:
At få en større diversitet blandt de besøgende på SMK.
Problem:
72% af dem, som kommer på SMK har en længere videregående uddannelse.
Kun 33% af den danske befolkning har det uddannelsesniveau.
Målgruppe:
De lavfrekvente brugere, som deler værdier med nuværende brugere, men har forskellige uddannelsesbagrrunde.
Løsning:
En kampagne, der taler til system 1 fremfor system 2 og som:
Skaber relevans og kontekst.
Møder brugerne uden for museet, hvor de er.
Gør kunsten spændende.
Skaber flere indgange til kunsten.
Ikke skræmmer de nuværende brugere væk.
… derfor kom kampagnen til at hedde:
Påstand:
Det kræver meget forhåndsviden at være gæst på et museum. Det blev også bekræftet i spørgeskemaet.
Observation:
Kunsten bliver mere interessant når man kender historierne bag.
Idé:
Vi vil sprede de vilde, skandaløse og medrivende historier. Historier, som kan blive fortalt alle mulige steder, hvor det vanlige museumsfolk ikke nødvendigvis færdes.
Proposition
De bedste fortællinger hænger på SMKs vægge.
Indsigt:
Alle mennesker – uanset samfundslag – drages af de gode historier.
FULD AF FORTÆLLINGER
… ved at tage krydse SMKs eksisterende logo med semiotikken fra tegneserier – en taleboble – fik kampagnen et gennemgående grafisk element.
… fortællingerne blev delt ind i 3.
Kunsteren
Tidsperioden
Myten
MERE PÅ VEJ:
MEMORYSPIL, LENTICULAR OUTDOORS OG BARBESØG KOMMER OGSÅ
BACHELOR PROJECT FRA KREATIV KOMMUNIKATION//DMJX
Lavet sammen med: Emilie Haugelund
Vejleder: Tine Kej
Censor: Søren Parup
Karakter: 12